Orättvisa

Min pappa och jag brukar ha diskussioner ang
Privata sjukvårdsförsäkringar.
Jag tycker att vi betalar först skatt för en bra sjukvård(jämförelse med tex Usa så har vi ju det)+att vi betalar våra försäkringar på säkert flera tusen kr i månaden...och utöver detta nu så ska man betala in extra för att få komma in i en gräddfil för att kunna få vård fortare än andra.

Jag tycker att det är så himla orättvist,bara för att om man har pengar så ska man få bättre vård och snabbare..

Enligt en artikel i Aftonbladet för några år sen,så var det tex  77 veckors väntetid på en höftledsoperation(det är ju helt vansinnigt),men om man hade den försäkringen så behövde man inte vänta mer än 2 veckor!!

image347
Jag har inte sett filmen"sicko"än av Michael Moore,men har hört talas om den...har nån sett den?

I den iallafall så pratar han mycket om hur sjukvården är i Usa...han var hos Oprah(sändes förra veckan),då hade hon om en man somhade leukemi,somhade hittat exakt rätt benmärg av son bror,men när han fick kallelsen till sjukhuset,så stod det att han skulle ha med sig 250000 dollar kontant,för hans försäkring täckte bara upp till 150000 dollar!
Men det är ju hemskt att det ska behöva vara så där...att man måste ha pengar(mycket) för att få en bra sjukvård...
och så blir det(eller redan är)kanske här hos oss oxå!!

/Anette

Kommentarer
Postat av: Annsingen

Lustigt du frågar.Ska göra en jättegod idag!:) Tänkte lägga ut receptet sedan men jag skrivet det här till dej nu.
En grillad kyckling eller 3 kycklingfileér
Pepparmix
3 dl grädde
ca 1- 1/12 dl chilisås
1 purjolök
1 paket bacon
1 burk skivade chaminjoner.
Lägg kycklingen strimlad i en form (om du tar filé så måste den stekas först)
Krydda med pepparmix(relativt rikt)
Fräs på purjon,svamp,bacon
Töm det över kycklingen.
Vispa grädden ganska hårt,blanda ner chilisåsen.
Bred röran över allting i formen in i ugn ca 200 grader i ca en halvtimme.Servera ris o sallad till..
Detta recept beräknat till ca 5 personer.

2008-01-21 @ 10:45:09
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: Mia

Nu sitter den där den ska :-)

2008-01-21 @ 11:12:49
URL: http://studentmamma.blogg.se
Postat av: Fia

Ja, jag gjorde väl det typ:) FAst det är bara kul att köra tycker jag.
Jo hon drack väl lite iaf skulle jag tro.
Hälsa o krya på er!
Fia

2008-01-21 @ 12:27:32
URL: http://dagarmedfia.blogg.se
Postat av: Cissi

Såg också det programmet - helt sjukt system! Vad tråkigt att ni är sjuka hela bunten. Svar: Nja, jag fick nog inga nya idéer till bröllopet från filmen - det var ju såna gigantiska bröllop. Men visst skulle det vara fint att pynta kyrkan med lite blommor... Hoppas att ni kryar på er snart! /Cissi.

2008-01-21 @ 13:26:58
URL: http://www.cissistankar.blogg.se
Postat av: Mademoiselle M

Well, sen finns det ju andra anledningar att personer kommer föra i köerna. Min pappa behövde exempelvis bara vänta 1 månad på sina höftledoperationer ( han har bytt bägge med 2 år mellanrum ) men det var för att anledningen till att han behövde byta dem var att han varit brandman i hela sitt liv och burit överviktiga människor upp och ner i trappor som ambulansman :) Då tycker jag att man ska få gå före :)

2008-01-21 @ 17:21:43
URL: http://MademoiselleM.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0